Myslíme si, že pre zdravý vývin detí je sledovanie televízie dobré, veď sedia pokojne a nevystrájajú a predpokladáme, že zvyšuje ich koncentráciu, avšak opak je pravdou.
Deti zvyknuté na časté sledovanie televízie strácajú záujem o spoločné hry a rozprávanie sa, kde sa vyžaduje aktívna účasť na komunikácií, sústredenie, trpezlivosť a načúvanie, čo televízia nevyžaduje. Hoci uponáhľanosť doby a zrýchlený rytmus života neprajú pracujúcim mamičkám, ktoré sa snažia čo najviac venovať svojim deťom, je dobre ak vieme, prečo ju máme regulovať.
Čo fascinuje deti na televízií
Rýchlo meniace sa obrázky a scény, akcia v príbehu,
vždy iný uhol pohľadu, toto všetko fascinuje deti rôznych vekových kategórií. Ale rýchly sled obrázkov nevie dieťa mentálne
spracovať. Detský mozog nie je dostatočne pripravený na sledovanie rýchlo sa
meniacich obrázkov. Spôsobuje to utlmenie pozornosti a zníženie kapacity
pamäti.
Ako deti vnímajú
obsah
Malí škôlkari vnímajú obsah televízie rovnako reálne ako
svet okolo seba. Majú pocit, akoby boli súčasťou týchto scén. Až
v predškolskom veku začínajú chápať, že ide len o príbeh. Školáci už
vedia rozlíšiť skutočnosť od fikcie a vedia sa vcítiť do jednotlivých
postáv. Starší žiaci vo veku od 11 rokov pozerajú televíziu približne ako
dospelý. Oproti dospelým sa však nevedia dištancovať od ponúkaných obsahov.
Ako dlho by mali
deti pozerať televíziu
Podľa odporúčaní psychológov by deti do jedného roka
kvôli psychickej náročnosti nemali vôbec pozerať televíziu. Vo veku 1 až 3
rokov by to malo byť 15 minút denne. Od 3 do 5 rokov 30 minút denne. Od 6 do 10
rokov 1-2 hodiny denne.
Ako správne
používať televíziu
Považujme ju za niečo výnimočné, čo spestrí deťom
a rodičom spolu strávený čas. Vyberajme starostlivo a pozerajme
v presne stanovenom čase počas dňa. Hovorme s deťmi spolu o obsahu,
vyjadrujme svoje kladné a záporne postoje k jednotlivým postavičkám.
Odpovedajme deťom na všetky otázky týkajúce sa deja príbehu. Nechajme dieťa
prerozprávať obsah príbehu vlastnými slovami, dozviete sa o jeho predstavách a detailoch, ktoré ho
zaujali.
Čo potrebuje dieťa
viac ako televíziu
Čas, ktorý strávi dieťa do 6 rokov pred televíziou, je
čas, ktorý mu bude chýbať na rozvoj jeho kreatívneho myslenia. Na správny vývoj
kreatívneho myslenia našich detí majú
vplyv spoločné hry, počúvanie príbehov čítaných z rozprávkových knižiek, rozprávanie
sa o veciach, ktoré dieťa videlo a zažilo na prechádzke vonku. Príbeh,
ktorý dieťaťu rozprávame alebo čítame, vytvára v mysli detí vlastné obrazy
a predstavy. Rozprávaním sa o príbehu ho podnecujeme
k premýšľaniu. Prostredníctvom dialógu si osvojuje vyjadrovacie
prostriedky a formuluje vlastné myšlienky. Jeho reč a myslenie sa tak
vyvíja prirodzene.
V dnešnej dobe plnej zhonu, starostí
a pracovnej vyťaženosti trávia
rodičia s deťmi málo času pri bežných každodenných činnostiach, pri ktorých by
sa mohli porozprávať, zodpovedať deťom otázky a zaspievať si spolu.
Babysitting Košice
Čítajte súvisiace články:
Deti sa prestávajú spolu hrať, k slovu sa dostávajú mobily a tablety
foto:photo credit: <a href="http://www.flickr.com/photos/anthonybaker/180109792/">Anthony Baker</a> via <a href="http://photopin.com">photopin</a> <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/">cc</a>
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára